Karnawał Graczy Blogerów to taka fajna akcja zapoczątkowana przez Salantora i odbywająca się w comiesięcznych edycjach tematycznych. Za każdym razem inny bloger „gospodarzuje”, czyli ogłasza temat, zachęca innych do napisania kilku słów od siebie oraz, po miesiącu, podsumowuje edycję, umieszczając w specjlanym wpisie linki do wszystkich karnałowych wpisów. Więcej o tej akcji przeczytać można tutaj.
Chociaż rzadko kiedy zdarza mi się napisać coś o grach komputerowych, to są one częścią kultury – a więc wciąż mieszczą się tematycznie w kategoriach tego bloga. I mimo że nie brałam udziału w poprzednich edycjach Karnawału (choć od teraz postaram się regularnie w nim uczestniczyć), ósma edycja przypadła właśnie mnie.
Wyznaczam więc temat łatwy i przyjemny – aczkolwiek dopuszczający też rozmaite interpretacje:
Magia gier
Gry, których twórcy postanowili zrezygnować z realizmu i naśladowania rzeczywistości – magiczne krainy, przedmioty, bohaterowie i stwory – można powiedzieć, że to temat rzeka. Wśród jakich tytułów bitwy toczą się głównie (albo tylko) za pomocą zaklęć? Jakie przedmioty lub stworzenia można magicznie przywołać? Jak obecność magii wpływa na środowisko – czy każdy jest w stanie ją dostrzec, czy korzystanie z niej jest zawsze legalne? Co jest potrzebne aby czarować – mana, eter, inne „substancje”? Nauka magii jako proces rozwojowy bohatera gry, albo jego reakcja na zrozumienie jej istnienia, a także wpływ czarowania na samą postać – jak takie zagadnienia zostały rozwiązane w poszczególnych tytułach?
Czym w ogóle jest magia w danej grze? Czy występuje w czasie akcji, czy może jest czymś opiewanym w legendach i mitach – a może nawet zapowiadanym jako coś, co ma nadejść? W jaki sposób świat fantastyczny kontrastuje z elementami realistycznymi i jaki ma na nie wpływ? Czy rzucanie zaklęć jest przeznaczone dla każdej postaci, czy może dotyczy wyłącznie wybrańców? Jaką rolę tak właściwie spełniają sami magowie, czarodzieje i wiedźmy?
Do tematu pasuje także opis magii mniej dosłownej – które gry pomimo realizmu wydają się wręcz czarować gracza – czy to fabułą, grafiką, muzyką czy samymi postaciami. Na czym polega magia starych gier, albo tych reprezentujących dany gatunek lub firmę?
Magię można przeanalizować także pod kątem opinii publicznej oraz wywoływanych przez nią wątpliwości i kontrowersji – na przykład sporu między graczami a Kościołem. Ogólnie – wszelkie interpretacje dozwolone, nawet bardziej luźne niż opisane wyżej.
Tak więc zapraszam wszystkich do wzięcia udziału w tej edycji Karnawału i czekam na linki do postów. Podsumowanie opublikuję 18 sierpnia 25 sierpnia, więc jest mnóstwo czasu na odświeżenie sobie najbardziej magicznych gier, co i ja zamierzam zrobić.
W Karnawale Graczy Blogerów warto wziąć udział, aby w szerszym gronie skupić się na danym temacie, przedstawić go z różnych perspektyw i na wiele sposobów. Jest to akcja, która jednoczy środowisko graczy-blogerów – czyli osób, które z całą pewnością mają swoje własne zdanie i refleksje na temat tego, co zajmuje im często większość wolnego czasu.